Leercyclus 'Regie op je stressniveau'.

 

Kwetsbaarheid voor stress wordt bepaald door 3 invloeden: je omgeving, je denkstijl en gedeeltelijk door erfelijke belasting.

Door je werk heb je weinig invloed op de gebeurtenissen die voortvloeien uit je omgeving. Je hebt al helemaal geen invloed op je erfelijke belasting. Je hebt alleen invloed op jouw gedachten en gevoelens waarmee je de wereld waarneemt. In deze leercyclus leer je optimaal invloed uit te oefenen op manier waarop je informatie opslaat en verwerkt. 

Tijdens mijn werk maak je kennis met de stappen van de cyclus en daarmee gezonder & gelukkiger in het leven te staan. Iedere stap van de cyclus gaat met concrete oefeningen gepaard.

Ik geloof in ‘Ik hoor en vergeet, ik zie en onthoud en ik doe en begrijp. Ik kan veel vertellen en laten zien maar door het jezelf te laten doen en voelen, ga je het begrijpen en kun je beginnen met dit nieuwe gedrag in je leven toe te passen.

 

 

Mindset

De eerste stap heeft te maken met de mindset die je hebt over jezelf, over emoties, over kracht, over hoe snel jij kunt leren of veranderen. Welke mindset heb je? Een op groei gebaseerde of een statische mindset. Geloof je dat alles mogelijk is? Of dat je bent wie je bent en daar moet je het maar mee doen?

In een korte oefening ga je zien en voelen hoe simpel het is om je mindset van een statische om te buigen naar een opgroei gebaseerde mindset. Ook al denk je dat het onmogelijk is, er zijn altijd wegen die jij nog niet kent. Als je denkt dat iets niet kan, krijg je gelijk. Als je denkt dat het wel mogelijk is, is de kans groter dat je het bereikt. Je gaat zien dat er meer kan dan je denkt.

Ken je koers

Voor wie zijn koers niet kent is er geen enkele gunstige wind.

Weet waar je heen wilt. Wat je wilt bereiken. Wat je nog wilt leren. Wil je in je kracht blijven als je geschoffeerd wordt? Of wil je vrijer, blijer in het leven staan? Jij weet wat voor jou belangrijk is om te doen. Kies je koers en kies hierbij de juiste mindset. Alle onderdelen van deze cyslus zijn in alle facetten met elkaar verbonden. De één kan niet zonder de ander.

Maak tijd om regelmatig doelen te stellen en bepaal je richting.

Laat je ballast los.

Om meer in je kracht te staan heb je niet nog meer intellect nodig, want daar ontbreekt niets aan. Je weet heel goed dat het anders moet maar het lukt je nog niet. Deze stap is om alle ballast in de vorm van disfunctionele gewoonten, - patronen en belemmerende geloofsovertuigingen in je leven los te laten. Maar hoe doe je dat?

'Learn to release your stress'.

Waarom? Te emotioneel reageren is niet functioneel. Als je primaire reageert ga je uit contact, doe je dit vaker zullen mensen je niet meer horen of serieus nemen ook al heb je gelijk.

Maak een plan.

Daarna is het tijd om aan een plan te werken. Wat ga je dagelijks doen en wat kan wekelijks? Als je meer wilt ontspannen, op welke momenten van de dag ga je hier tijd voor vrijmaken. Hoe help je jezelf herinneren dat je iets moet doen? Wie kun je om hulpvragen en wanneer wil je dit gedaan hebben?

Hoe ga je jezelf belonen als het is gelukt? Wanneer wil je dat je je doel bereikt hebt?

Zonder plan verval je in je oude gewoonte en leer je niets.

Volhouden.

De lastigste stap is het implementeren van je plan. Hierbij helpen de 3 O's.

Oefenen, oefenen en nog eens oefenen.

Nu moet je het gaan doen. Ik kan hier niet veel aan toevoegen.

Hier vindt je het verschil tussen succesvolle mensen en minder succesvolle mensen. Wat doen succesvolle mensen anders dan minder succesvolle mensen. Ik vertel je hun geheim in mijn presentatie.

Evalueren en bijsturen.

Deze hele cyclus heeft geen effect als je de laatste stap ‘evaluatie & bijsturen’ overslaat. Wat gaat er goed, wat kan er beter, wat werkt niet en moet anders. Bijsturen en opnieuw alle stappen van de cyslus volgen.

Einstein zei: 'Doing the same thing over and over again and expecting different result = insanity'.

Evalueer na 2 weken of je tevreden bent over het resultaat. Zo ja, dan ga je door met je plan. Zo niet ga je naar stap 1, zijn mijn gedachten nog in lijn met mijn andere stappen. Is mijn doel goed gekozen of dien ik hier nog iets aan te veranderen. Welke oefeningen heb ik nodig? Wie kan mij daarbij helpen? Is je plan wel realistisch of kun je daar nog iets aan verbeteren. Implementeer je nieuwe aanpassingen.

En blijf evalueren en bijsturen net zolang tot je je doel bereikt hebt. Geef niet op.

Elke week een tip in je mailbox.

Contact

mob: 0652-676795

e-mail: mail[at]maudvanderstruijk.nl